محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با «فردا»:

غربی‌ها هنوز می‌خواهند استعمارگر باقی بمانند

کد خبر: 1100419

محمدصادق کوشکی گفت: تحریم‌ها خاصیت خود را از دست داده‌اند و دور جدید مذاکرات هم نتیجه خاصی را به همراه نمی‌آورد.

غربی‌ها هنوز می‌خواهند استعمارگر باقی بمانند

گروه سیاست سایت فردا: حسین امیرعبداللهیان روز گذشته مواضع پیش روی ایران در مذاکرات برجامی را مشخص کرد. با این اوصاف اما هنوز یک نگرانی مهم وجود دارد؛ آنکه آیا قرار است باز هم غربی‌ها مانند گذشته خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کنند و اگر چنین باشد، ایران باید چه موضعی اتخاذ کند؟ 

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مجموعه مذاکراتی که در تمام این‌ سال‌ها چه در سال 83، چه در دوره آقای احمدی‌نژاد و چه در دوره آقای روحانی با غربی‌ها داشتیم، به ما نشان می‌دهد که یک مانع بر سر راه به نتیجه‌رسیدن مذاکرات وجود داشته و آن عدم اراده واقعی غربی‌ها یعنی آمریکا و چندکشور اروپایی بوده است».

او ادامه داد: «غربی‌ها تمایل دارند سطح توانمندی ایران مثلا در حد عربستان باقی بماند و نمی‌پذیرند که ایران یک کشور صاحب صنعت هسته‌ای باشد؛ آنها با چنین خواسته‌ای همواره سعی کرده‌اند که امیال خود را بر ایران تحمیل کنند. در چنین وضعیتی طبیعی است که مذاکره به معنای واقعی وجود نداشته باشد و غربی‌ها یا تعهد ندهند یا اگر می‌دهند، به تعهداتشان پایبند نباشند. مذاکراتی که ایران در تمام این‌سال‌ها با غربی‌ها داشته است، صرفا به تحمیل نظرات غربی‌ها گذشته است».

این تحلیلگر سیاسی درباره اینکه آیا با توجه به عضویت دائم ایران در پیمان همکاری شانگهای موضع غربی‌ها در مذاکرات تعدیل می‌شود یا خیر، بیان کرد: «به نظرم حتی عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای هم باعث ند که موضعی متفاوت از سمت سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و انگلستان شاهد باشیم. آنها هنوز نگاه واقع‌بینانه‌ای به واقعیت توانمندی‌های ایران ندارند و هنوز می‌خواهند نگاه تحقیرآمیز و موضع از بالای خود را نگه دارند. غربی‌ها نگاه قرن نوزدهمی دارند و همچنان می‌خواهند استمعارگر باشند و تصور می‌کنند ایران هم باید مستعمره آنها باشد».

کوشکی در پایان درباره نتیجه احتمالی مذاکرات پیش رو گفت: «به نظرم دور جدید مذاکرات هم نتیجه خاصی را به همراه نمی‌آورد و دیگر تحریم‌ها هم موضوع بحث نیست زیرا تحریم‌ها خاصیت خود را از دست داده است و چه تحریم‌ها رفع شود یا نشود تفاوتی ایجاد نمی‌کند».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد