خبر به روایت «فردا»

مذاکرات زیر سایه جنگ اوکراین و قیمت نفت/ اصلاحات ارزی/ آکورد غمگین مهرجویی

کد خبر: 1134404

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مذاکرات زیر سایه جنگ اوکراین و قیمت نفت/ اصلاحات ارزی/ آکورد غمگین مهرجویی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

وطن امروز/ وقت امتیازگیری

«وطن امروز» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به «رمزگشایی ضرب‌الاجل جدید آمریکا درباره مذاکرات وین» پرداخته و با اشاره به اینکه «افزایش قیمت انرژی، ادامه غنی‌سازی و توسعه برنامه هسته‌ای ایران و تشدید درگیری‌های روسیه و اوکراین باعث شده آمریکا و اروپا در تنگنای زمانی قرار بگیرند» تیتر زده: «زمان علیه آمریکا و اروپاست حالا امتیاز بگیریم».

در این گزارش آمده است: « تزریق احتمالی نفت ایران به بازار، امتیاز ویژه‌ای برای ایران نیست که طرف غربی بخواهد آن را به کشورمان بفروشد، چرا که وضعیت فروش نفت ایران به یک وضعیت باثبات و پایدار رسیده؛ در واقع این اتفاق - ورود بیشتر ایران به بازار- در وهله نخست یک امتیاز حیاتی برای آمریکا و اروپاست که با خطر قطع شریان‌های انرژی مواجه هستند. در نتیجه شرایط فعلی، تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید به طور حساب‌شده در مذاکرات عمل کند.»

وطن امروز 17 اسفند

سازندگی/ اصلاحات ارزی

«سازندگی» با تیتر «اصلاحات ارزی» که آدم را یاد «اصلاحات ارضی» می‌اندازد ماجرای ارز 4200 تومانی را به از آغاز تا کنون بررسی کرده است. در عکس نیز متفاوت عمل کرده و به جای یک نفر ، 15 نفر را عکس کرده! این روزنامه اصلاح‌طلب روحانی، جهانگیری، نوبخت، همتی و کرباسیان را در گروه بانیان ارز 4200 تومانی، رئیسی، مخبر، میرکاظمی، صالح‌آبادی و خاندوزی را در گروه مجریان حذف و قالیباف، نادران، علیرضا سلیمی که نامش را اشتباهی رئیسی نوشته‌اند، مرحبا و رضاخواه را در گروه موافقات حذف قرار داده است. (بگذریم از اینکه گروه سوم یعنی مجلسی‌ها موافق حذف مشروط ارز 4200 تومانی بودند نه فقط حذف آن) سازندگی از موضع موافقت با حذف ارز ترجیحی نوشته: «سیاست موقتی که قرار بود بدلی برای فن خروج یک جانبه آمریکا از برجام باشد، دست کم چهار سال مثل زالو خون اقتصاد ایران را مکید تا این که دو روز پیش برای همیشه از سیاستگذاری اقتصادی ایران پاک شد.»

سازندگی 17 اسفند

کیهان/ فروش نفت؛ امتیاز برای ما یا نیاز آنها

«کیهان» با گزارش به اینکه «صادرات نفت ایران بدون برجام از 1/5 میلیون بشکه گذشت» نوشته: «رفع تحریم‌های نفتی ایران دیگر امتیاز نیست، نیاز آمریکاست». این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته: « گرچه تیغ تحریم‌ها کند شده و ایران بدون هیچ مانعی نفت خود را می‌فروشد اما غربی‌ها می‌خواهند از یکسو نیاز خود را تأمین کنند و از سوی دیگر رفع تحریم‌های نفتی ایران را به‌عنوان یک امتیاز به ایران جا بزنند.» در ادامه این گزارش آمده است: «موفقیت دولت کنونی در افزایش فروش نفت بدون برجام در حالی صورت گرفته که مدعیان اصلاح‌طلبی در دولت قبل ادعا می‌کردند بدون برجام صادرات نفت ایران متوقف خواهد شد. ... نکته مهم دیگر اینکه ایران این روزها پول فروش نفت خود را هم به‌خوبی دریافت می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در همین راستا گفت: «در دولت سیزدهم هم صادرات نفت خام و هم صادرات میعانات گازی افزایش خوبی یافته است. همچنین درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود».

کیهان 17 اسفند

آفتاب یزد/ گروگان‌گیری روس‌ها

«آفتاب یزد» مثل دیروز یک عکس دارد و دو گزارش. این روزنامه اصلاح‌طلب لاوروف و پوتین را عکس کرده و از یک سو به سیاست‌های آنها در قبال مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام می‌پردازد. از سوی دیگر هم به وضعیت اوکراین و احتمال سرایت جنگ به اروپا. 

آفتاب یزد نوشته: «مشخص نیست مسکو دقیقا چه می‌خواهد، اما تحلیل‌ها بر آن است که روسیه نمی‌خواهد اهرم ایران را در بحبوحه جنگ با اوکراین در برابر غرب از دست بدهد. ... شنیده شده که اولیانوف به باقری گفته اگر آمریکا به روسیه تضمین کتبی در برجام ندهد، لاوروف نه در جلسه وزیران برای امضای توافق احتمالی در وین شرکت می‌کند و نه مسکو پای آن توافق‌نامه را امضا خواهد کرد. در صورت صحت این موضوع می‌توان گفت روسیه ایران را گروگان گرفته و با استفاده از اهرم فشار ایران در حال باج‌گیری از غرب و آمریکا است!»

آفتاب یزد 17 اسفند

جوان/ آشوب اوکراین

«جوان» در گزارشی با تیتر « آشوب اوکراین در مذاکرات وین» نوشته: « حالا دیگر روشن‌شده که جنگ اوکراین آنطوری که امریکا و چین یک هفته قبل گفته‌بودند، چندان هم بر مذاکرات وین بی‌اثر نبود. در حالی که به تعبیر سخنگوی وزارت خارجه ایران اختلافات باقیمانده برای رسیدن به توافق در وین «از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است» و عمدتا هم به چالش بین امریکا و ایران محدود شده، طی چند روز گذشته روسیه و بعد هم چین خواستار این شده‌اند در توافق احتمالی در وین، بندی گنجانده شود که تضمین کند تحریم‌های اعمالی امریکا و اروپا، مناسبات آن‌ها را در وین تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد؛ خواسته‌ای که حالا مانند یک متغیر آشوب‌ساز بر سپهر توافق در وین سنگینی می‌کند.» در ادامه این گزارش تاکید شده که برخی کارشناسان در تهران درباره اهداف این مطالبه در دقیقه ۹۰ گفتگو‌ها تردید دارند و برخی دیگر آن را در راستای اهداف ایران می‌دانند.

جوان 17 اسفند

آرمان ملی/ وقت تغییر کابینه

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مهدی پازوکی اقتصاددان که با تیتر « وقت تجدیدنظر در کابینه فرارسید» عکس یک شده. او در این مصاحبه و در پاسخ به اینکه آیا اراده‌ای برای تغییر و اصلاحات اقتصادی در دولت و مجموعه حاکمیت وجود دارد؟ در این زمینه کشور با چه چالش‌ها و فرصت‌هایی مواجه است؟ می‌گوید: «ما باید به سمت تعامل با جهان برویم و از روابط بین‌المللی خود تنش‌زدایی کنیم. نکته دیگری که باید توسط دولت موردتوجه قرار بگیرد انضباط مالی است. باید دیگری که باید در دستور کار قرار بگیرد برخورد علمی با پدیده‌های اقتصادی است. چرا تاریخ احمدی‌نژاد را نمی‌بخشد؟پاسخ این سؤال این است که رویکرد علمی در دولت احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد. احمدی‌نژاد کشور را ربع قرن به عقب برد. متأسفانه همه افرادی که در دولت احمدی‌نژاد بودند امروز در دولت رئیسی نیز حضور دارند که این نشان می‌دهد رئیسی از مدیرانی در کابینه خود استفاده کرده که درگذشته امتحان خود را به‌خوبی پس نداده‌اند.»

آرمان ملی 17 اسفند

ایران / همگرایی تهران و مسکو

«ایران» در گزارش به بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخته و از تضمین‌خواهی اخیر روس‌ها نیز استقبال کرده است. در این گزارش که با تیتر «توافق همچنان در ابهام» منتشر شده، آمده است: «در حالی که حساسیت حاکم بر مذاکرات به بالاترین سطح ممکن رسیده است، روسیه خواهان اطمینان بخشی واشنگتن برای مصون ماندن روابط تجاری تهران و مسکو در چهارچوب برجام شده است. ... این موضع گیری از سوی روسیه در حالی است که این کشور یکی از اصلی‌ترین منتقدان خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای بوده و در روند پرفراز و فرود مذاکرات احیای برجام همواره در کنار ایران قرار داشته است. ناگفته پیداست موضوع تضمین یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های تهران در مذاکرات به شمار می‌‌آید که از امریکا خواسته شده پیرامون آن چاره‌جویی کند. با این حال به نظر می‌‌رسد نگاه ویژه روسیه به این موضوع، ضرورت همگرایی مواضع میان کشورها از جمله تهران و مسکو را دوچندان کرده است.»

ایران

اعتماد / جدال مسکو با برجام

«اعتماد» تیتر و عکس یک امروز خود را به داریوش مهرجویی و حمایت اهل هنر از اعتراض او اختصاص داده و تیتر زده «فغان از غربت فرهنگ». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به مذاکرات هسته‌ای و آخرین تحولات آن پرداخته است. این گزارش که با تیتر « تداوم جدال مسکو با احیای برجام» منتشر شده، بیشتر خبری است و شرحی از درخواست اخیر لاوروف در باب تضمین خواهی از آمریکا، سکوت اولیه و بعد هم واکنش‌های ایران و همچنین گفت‌وگوی دیشب وزرای خارجه ایران و روسیه که طی آن لاوروف مطالبه جدید روس‌ها را تکرار کرد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری، جلسه اخیر روحانی و اعضای دولتش که علی ربیعی شرحی از آن را به رسانه‌ها داده بود را نیز با تیتر «حمایت روانی از دولت رییسی» بازتاب داده. تیتر را از آنجایی برگرفته که ربیعی نوشته بود: «معتقدم «حمایت روانی از دولت» ضروری است.»

اعتماد 17 اسفند

صبح نو/ غوغای نفت

«صبح نو» جلد امروز خود را به بازار و قیمت نفت اختصاص داده و درگزارشی با عنوان «غوغای نفت» نوشته: «طلای سیاه درحالی به کانال 140 دلار رسید که تحلیلگران، نفت 200 دلاری را برای روزهای آینده تخمین زده‌اند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز ضمن اینکه از «بازگشت باقری به تهران» خبر داده، به بررسی ابعاد پیشنهاد جدید روسیه پرداخته است. 

این روزنامه البته در کنار اقتصاد و سیاست به هنر و «حواشی ناراحت کننده اکران لامینور» نیز پرداخته و تیتر زده: «آکورد غمگین مهرجویی».

صبح نو 17 اسفند

شرق / کمیته ضد توافق

«شرق» که هر روز یکی از مصاحبه‌های سردبیرش را عکس یک می‌کند، امروز گفت‌وگوی احمدغلامی و آصف بیات را منتشر کرده، گفت‌وگویی که قول خودشان شبیه یک درسگفتار است و از قواعد روزنامه‌نگاری پیروی نمی‌کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود اما از « تشکیل کمیته‌ ضد توافق» می‌گوید و اشاره‌اش به طیف تندرو در مجلس است. اشاره‌اش به توییت کریمی قدوسی و حرف‌های نبویان است و نوشته: « در‌حالی‌که شرایط رفع تحریم‌ها مهیا شده و امیدها برای توافقی برد-برد «حداقل از چشم اصولگرایان که معتقدند تیم مورد اعتماد و مورد حمایت آنان در مذاکرات حضور دارد» بیشتر شده، اقلیت تندروی مجلس در مقابل نه‌فقط تیم مذاکره‌کننده بلکه در برابر منافع ملی قد علم کرده‌اند. ... در شرایطی که انتظار می‌رود مجلس اصولگرا کنار دولت مورد حمایت و انتخاب خود باشد، تندروها و مخالفان مذاکره با دنیا و همچنین کاسبان تحریم در تکاپو برای برهم‌زدن میز مذاکره هستند.»

شرق 17 اسفند  


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد