سید مصطفی هاشمی‌طبا:

شبه لیبرالی عمل می‌کنیم

کد خبر: 1214151

سید مصطفی هاشمی‌طبا گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در مسئله تورم این است که سیاست‌های خارجی و داخلی هم‌راستایی نداریم به‌گونه‌ای که در سیاست خارجی انقلابی عمل می‌کنیم، درحالی‌که در سیاست داخلی تقریبا شبه‌لیبرالی عمل می‌کنیم

شبه لیبرالی عمل می‌کنیم

به گزارش سایت فردا، سید مصطفی هاشمی‌طبا با روزنامه‌ «صبح نو» به گفت‌وگو پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

***

با توجه به اینکه شعار سال، مهار تورم است، چه راهکارهایی را در این راستا به دولت و نهادهای اجرایی توصیه می‌کنید؟
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در مسئله تورم این است که سیاست‌های خارجی و داخلی هم‌راستایی نداریم به‌گونه‌ای که در سیاست خارجی انقلابی عمل می‌کنیم، درحالی‌که در سیاست داخلی تقریبا شبه‌لیبرالی عمل می‌کنیم، یعنی درحالی‌که تحریم هستیم، می‌خواهیم همه چیز در داخل کشور به صورت یک نوع لیبرالیزم ناقص اجرا شود. همراه این لیبرالیزم یک نوع پوپولیسم در کشور ما جاری است، بنابراین نمی‌شود در یک کشوری با سیاست‌های دوگانه عمل کرد و اگر واقعا بخواهیم تورم را مهار کنیم باید این مسئله را حل کنیم که اگر الان تحریم هستیم، دولت باید در داخل کشور سیاست‌های انقباضی و ریاضتی را در پیش بگیرد وگرنه امکان ندارد تورم مهار شود. ارزپاشی و پول‌پاشی در کشور باید متوقف و به صورت کنترل شده و حساب شده این مسئله انجام شود.

 محور اصلی سخنان مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی «تحول» بود، تحول با تکیه بر نقاط قوت نظام و شناخت دقیق نقاط ضعف، از منظر جنابعالی این تحول باید در چه حوزه‌هایی و توسط چه کسی صورت گیرد؟
 در موضوع تحول، بدون شک بیانات مقام معظم رهبری باید به صورت کامل تشریح و براساس آن رویکردهای لازم اتخاذ شود، چراکه ما نیازمند اجرای تحقق تحول در بسیاری از حوزه‌های کشور هستیم و نمی‌توانیم آن را محدود به دولت کنیم، زیرا به نظر می‌رسد منظور از بیانات رهبری، تحول در تمام امور بوده است که نباید آن را به نهاد خاصی ارتباط دهیم. از منظر بنده در شرایط امروز جامعه، ایجاد تحول در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نگرش‌های اقتصادی جزو اولویت‌های اصلی کشور است، چراکه مشکل اساسی امروز کشور ما قبل از مسائل مهمی چون معیشت و سیاست خارجی، نابودی تدریجی زیستگاه کشورمان مثل موضوع آب، نشست زمین و مواردی از این قبیل است که باید برای آن تدبیر ویژه‌ای اتخاذ شود.
 به نظر من اولین تحولی که باید در کشورمان در سال پیش‌رو ایجاد شود این است که از پرداختن به مسائل جانبی خودداری کنیم و مشکلات کشور در حوزه ساختاری و زیربنایی را نجات دهیم و تحول مدنظر رهبری را در آنها ایجاد کنیم، چراکه اگر زیربناهای کشور درست نباشد اقتصاد و تولید سقوط می‌کند و تورم همچنان بالا خواهد رفت، بنابراین یکی از موارد تحول این است که فکر کنیم چگونه مملکت را به سمت پیشرفت ببریم.
 از نظر سیاسی هم شورای نگهبان، مجلس، مجمع تشخیص و دولت باید طرز فکر خود را تغییر دهند و به جای انقباضی عمل کردن با مردم، احساس کنند که همه مردم می‌توانند برای کشور مفید باشند و دست از این حرف‌ها و به اصطلاح تبدیل جامعه کشور به یک اقلیت خاص بردارند.

مقام معظم رهبری در سال جدید بارها بر موضوع معیشت به‌عنوان دغدغه اصلی کشور تاکید کردند. در حال حاضر برای ایجاد تحول به منظور بهبود وضعیت معیشتی کشور چه راهکارهایی باید اتخاذ شود؟
درست است که مقام معظم رهبری همواره به‌طور کلی در ابتدای سال مسائل مرتبط با کشور را مطرح می‌کنند اما نکات و رویکردهای مدنظر ایشان بدون شک باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و در برنامه پنج‌ساله و‌ بودجه کشور مدنظر قرار گیرد تا وجه عملیاتی به خود گیرد. 
متاسفانه در شرایط فعلی عملکرد خوبی در اجرای برنامه پنج‌ساله نداریم و اینکه بخواهیم تنها در قالب شعار و‌ وعده ‌وعید به سخنان مقام معظم رهبری بپردازیم، بدون شک قابل قبول نیست و هیچ کارکردی هم برای کشور ندارد، بنابراین سخنان و منویات رهبری باید تبدیل به برنامه و ساختار مدون شود تا آنچه مدنظر ایشان و مردم است، در جامعه نمود عملی و عملیاتی پیدا کند.
در حال حاضر مشکلاتی چون معیشت از طریق رویکردها و اقدامات روبنایی حل نمی‌شود و باید از طریق توجه به زیرساخت‌های کشور به‌خصوص در حوزه اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهیم و تکلیف‌مان را روشن کنیم که خواهان اجرای اقتصاد لیبرالی هستیم یا اقتصاد انقلابی، چرا که اجرای متناقض روش‌های اقتصادی مشکلات فعلی را گریبان‌گیر کشور کرده است، بنابراین تبیین یک نقشه راه مشخص مبتنی بر تحول و سیاست‌های مختص به نقشه راه، بهترین مسیر در جهت بهبود وضعیت کشور است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد