«فردا» گزارش می‌دهد:

خیال‌های خام آقای تئوریسین!/حجاریان را رسما باید اپوزیسیون دانست؟

کد خبر: 1236971

این روزها سعید حجاریان همان حرف‌هایی را می‌زند که تا پیش از این از سلطنت‌طلب‌ها و امثال آنها می‌شنیدم.

خیال‌های خام آقای تئوریسین!/حجاریان را رسما باید اپوزیسیون دانست؟

گروه سیاست سایت فردا: سعید حجاریان به تازگی در یادداشتی در «مشق نو» از منویات واقعی خود سخن گفته است. او با قیاس دولت بختیار و فرانسه گفته است که گاهی نظام، «نانظام» می‌شود نه‌تنها حفظ آن از اوجب واجبات نیست بلکه اسقاط آن واجب است. او در ادامه می‌گوید: «دولت تمامی ظرفیت‌اش را به‌کار بسته اما نمی‌تواند خوفا یا رجاءً یا با دستگاه ایدئولوژیک‌اش جامعه را جذب یا مدیریت کند. در این صورت لاجرم عنصر زور باقی می‌ماند یعنی از اقتدار به قدرت گذر می‌شود و آ‌ن‌گاه ممکن است در لحظه‌ای فروپاشی اتفاق بیفتاد».

این سخنان حجاریان را می‌دان آغاز پیوستن رسمی او به نیروهای اپوزیسیون دانست. حجاریان سعی می‌کند به صورت نظری طرح موضوع کند که نظام در حال فروپاشی است؛ خواه آنکه او از نوشتن چنین یادداشتی بازشناسی علمی عرصه سیاست نیست و باید با طیف‌شناسی تازه‌ای بر او، هدف اصلی‌اش را سوق‌دادن جامعه به عبور از نظام تلقی کرد. حجاریان سال‌هاست که اصل انتخابات در جمهوری را زیر سؤال می‌برد و به نوعی لیدر ضدنظام‌های داخلی شده است. او همواره سعی می‌کنند جامعه را علیه نظام تحریک کند و در نهایت مسئولیت همه‌چیز را بر عهده نظام بیندازد. به نوعی او می‌خواهد رقیب نظام باشد نه دیگر رقیب اصولگرایان. قطب ساخته‌شده از سوی حجاریان نظام است و او با نوشتن چنین یادداشت‌هایی همین را می‌خواهد.

سعید حجاریان البته چند نکته را از نظر دور داشته است؛ نخست آنکه اگر قرار باشد اپوزیسیون هم باشد، یک اپوزیسیون بی‌مشتری خواهد بود. دکان او مشتری چندانی ندارد زیرا مخاطبانش که همان مخاطبان اصلاح‌طلبان باشند، وضعیت کنونی کشور را ناشی از عملکرد بسیار ضعیف اصلاح‌طلبان می‌داند. از سوی دیگر چه کسی فراموش می‌کند 10سال پیش یعنی در سال92 سعید حجاریان می‌گفت حاضرم دندانه کلید روحانی باشم. جامعه از او می‌پرسد چه‌طور آن زمان که رویای به قدرت‌رسیدن نزدیکانت را دست‌یافتنی می‌دیدی، با اصل نظام مشکلی نداشتی و حالا که دورمانده از قدرت هستی، از فروپاشی سخن می‌گویی؟ جامعه با بررسی همین تناقض‌ها آشکارا درمی‌یابد که حجاریان و نزدیکان او تا چه میزان قدرت‌طلب‌اند.

علاوه بر این سعید حجاریان در میان خود اصلاح‌طلبان هم مخالف کم ندارد. بسیاری از اصلاح‌طلبان او را عامل شکست‌های اخیر اصلاح‌طلبان می‌دانند زیرا او و هیاهوکنندگان اطرافش باعث تفرقه میان اصلاح‌طلبان شده‌اند. حزب اتحاد ملت با هدایت فکری حجاریان باعث فشار بر آنهایی می‌شوند که می‌خواهند یک رقابت تمام‌عیار انتخاباتی را تجربه کنند. حجاریان و اتحادی‌ها با زبانی توهین‌آمیز و تمسخرآمیز همه آنهایی که بنای حضور در انتخابات را دارند را در معرض حمله قرار می‌دهند و عملا مانند کلاه‌مخملی‌ها هرجایی که سخن از شرکت در انتخابات باشد، حضور دارند و فشار خود را تحمیل می‌کنند.

حالا سعید حجاریان دیگر آشکارا می‌گوید که نظام در معرض فروپاشی است؛ سخنی که تا کنون از زبان سلطنت‌طلبان و منافقین می‌شنیدیم. البته حجاریان باید بداند که قبل از او تمام آنهایی که این خیال خام را مطرح می‌کردند، هم آرزو به دل ماندند هم از افکار مردم حذف شدند و انگار این روزها حجاریان بدش نمی‌آید که به همان سرنوشت دچار شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد