پیشنهاد ایران برای تشکیل پارلمان قرآنی جهان اسلام

کد خبر: 1316292

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی در بیستمین نشست مجمع بین المللی مسلمانان در مسکو گفت: از آنجاکه کتاب مقدس ما منادی صلح و دوستی است، پیشنهاد می کنم پارلمان قرآنی جهان اسلام برای حمایت از صلح با همکاری کشورهای مسلمان تأسیس شود.

پیشنهاد ایران برای تشکیل پارلمان قرآنی جهان اسلام

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی در بیستمین نشست مجمع بین المللی مسلمانان در مسکو گفت: از آنجاکه کتاب مقدس ما منادی صلح و دوستی است، پیشنهاد می کنم پارلمان قرآنی جهان اسلام برای حمایت از صلح با همکاری کشورهای مسلمان تأسیس شود.

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور روز شنبه همزمان با ولادت پیامبر اعظم(ص) و هفته وحدت در بیستمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمان با عنوان «مسیر صلح: گفت‌وگو مبنای همزیستی هماهنگ» در مسکو پایتخت روسیه شرکت کرد، نشستی که با حضور شخصیت‌های دینی از ۴۸ کشور همراه بود.

پیشنهاد ایران برای تشکیل پارلمان قرآنی جهان اسلام

وی که در این نشست از سوی کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه همراهی می‌شد، با ابراز خرسندی از برگزاری بیستمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو، ابراز کرد: از میزبان محترم جناب آقای شیخ راویل عین‌الدین ریاست اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه برای دعوتشان سپاسگزارم و سی امین سالگرد تاسیس اداره دینی مسلمان روسیه و انستیتو اسلامی به زعامت و مدیریت ایشان را گرامی می‌دارم. خوشبختانه برادر عزیزم جناب آقای شیخ راویل عین‌الدین تلاش هوشمندانه و عالمانه‌ای برای مدیریت امور دینی مسلمانان روسیه در طول این سه دهه داشته‌اند و امیدوارم در ادامه نیز موفق‌تر از گذشته این مسیر را با یاری خداوند منان طی کنند.»

وی افزود: در ابتدا مایلم میلاد پیامبر مهربانی و مصلح بزرگ، حضرت محمد (ص) را خدمت شما تبریک عرض کنم و ابتکار جناب آقای شیخ راویل عین‌الدین را در برگزاری این نشست، همزمان با هفته وحدت را به فال نیک بگیرم. در واقع به تعبیر خود ایشان، این گردهمایی، نشست تقریب مذاهب اسلامی در مسکو است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به علمای دینی، ابراز کرد: اکنون که در روز جهانی صلح قرار داریم و محور گفتگوهای این نشست نیز موضوع صلح است، مایلم به اختصار چند نکته را خدمت شما تقدیم کنم و تفصیل مطالبی را که در این زمینه نگاشته‌ام را در اختیار دبیرخانه نشست قرار دهم تا در صورت نیاز در مجموعه مقالات منتشر کنند.

ایمانی‌پور با تاکید بر اینکه مفهوم «صلح» ابعاد گسترده‌ای دارد و دامنه‌ آن از صلح با خویشتن تا صلح با سایر موجودات و کائنات را در برمی‌گیرد، گفت: آنچه مسلمانان در سلام نمازهای پنجگانه می‌خوانند، مصداقی از التزام مسلمین بر سلم و صلح با خود و دیگران است. اما آنچه در این مجال به آن اشاره خواهم کرد، مسئله‌ «صلح با آحاد بشر» است. بر اساس آموزه‌های دینی، تمام انسان‌ها مخلوق خداوند هستند و دارای حرمت و حقوق، و می‌بایست حقوق آنها محترم شمرده شود. اولین گام در مسیر تحقق حقوق انسان‌ها و برقرای صلح میان آنان، گفتگو، همفکری، تعامل و همکاری جمعی برای همزیستی مسالمت‌آمیز است.

وی با طرح این سوال که صلح در چه شرایطی قابل تحقق و پایدار خواهد بود؟ تاکید کرد: این روزها کلمه «صلح» نیز مانند بسیاری از واژگان با ارزش دیگر، نظیر «عدالت» و «آزادی» به سخره گرفته شده است. مگر می‌شود جمعی را بر جمع دیگر برتری داد و انتظار صلح داشت، مگر می‌شود ظلم را دید و سکوت کرد و به دروغ صلح را فریاد زد و انتظار تحقق آن را داشت؟ مگر می‌شود یک جامعه غنی و بهره‌مند را در کنار یک جامعه ضعیف و عقب نگه داشته شده قرار داد و انتظار صلح پایدار داشت؟ به اعتقاد ما مقدمه‌ هر صلحی، عدالت است و اساسا صلح غیرعادلانه پایدار نخواهد بود. برخی پا را فراتر می‌نهند و اساسا صلح را از مصادیق عدالت می‌دانند و اعتقاد دارند که عدل و عدالت یک اصل حاکم است و ملاک مقبولیت و پذیرش هر موضوعی است. این ملاک، باید «میزان و سنجه گفتگو» نیز قرار گیرد. گفتگویی نتیجه بخش و موثر است که عادلانه باشد.

حمایت جهان اسلام از ملت مظلوم غزه و فلسطین

وی همچنین بیان کرد: امروز مسئله اصلی و محوری جهان اسلام «رنج و ستمی است که متوجه مردم مظلوم غزه و فلسطین است». نسل‌کشی و جنایتی که در غزه صورت می‌گیرد و سکوت و همراهی آمریکا و غرب بر این جنایات بی‌سابقه، پوشالی بودن مفهوم حقوق بشر آمریکایی و استانداردهای دو گانه غرب را به رخ جهانیان می‌کشد. علمای اسلام و رهبران ادیان در این برهه از زمان، بیش از هر زمانی مسئولیت دارند. اولا مسئولیت تبیین حقایق و ثانیا تلاش بی‌وقفه برای تحقق گفتگو و صلح عادلانه.

ایمانی پور ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای سازنده در این نشست، زمینه صلح عاجل و عادلانه در سراسر گیتی به ویژه در «غزه‌ی مظلوم» را تسهیل کند.

وی یادآور شد: امیدوارم گفتگوهای سازنده در این نشست زمینه صلح عاجل و عادلانه در غزه مظلوم و لبنان مقاوم را تسهیل کند.

این نشست با حضور شمار قابل توجهی از شخصیت‌های مذهبی، علما و روحانیون اهل سنت و تشیع، مقامات سیاسی، فرهنگی و سفرای کشورهای جهان اسلام در مسجد جامع مسکو برگزار شد.

در این گردهمایی همچنین «حسین دیوسالار»، دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید مصطفی حسینی نیشابوری مدیرکل قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز حضور داشتند،

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به روسیه سفر کرد

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشتر نیز با پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایمانی پور به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه برای شرکت در بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان با عنوان «مسیر صلح: گفت وگو مبنای همزیستی هماهنگ» به مسکو سفر کرده است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد